Använd pdf-filer i Powerpoint


Ett pdf-dokument kan vara fyllt med alla typer av innehåll, inklusive text eller bilder, som du kanske vill använda någon annanstans. Om du till exempel jobbar med en Microsoft Powerpoint-presentation kan du kanske vilja infoga informationen från ett pdf-dokument.

Det finns två sätt du kan göra detta på. Först kan du ta en skärmdump av ditt pdf-dokument och infoga den skärmdumpen som en bild i presentationen. Alternativt kan du infoga hela pdf-filen som ett objekt och länka till dokumentet så att du kan öppna det under en presentation.

Den första metoden (punkt 1-2) är lämplig om du bara behöver använda en liten del av pdf-informationen, en bild eller ett stycke text. Du kan inkludera det hela snyggt i din presentation.

Den andra varianten (punkt 3-4) gör att du lämnar din presentation för ett tag och visar hela pdf-filen.


1. Klistra

Se till att både Powerpoint och pdf-dokumentet är öppna och att markören är rätt placerad. Byt till fliken Infoga och klicka på Skärmbild. Välj önskat fönster.


2. Urklipp

En annan möjlighet är att i stället klicka på Skärmurklipp. Du får en plusmarkör som låter dig exakt välja det du vill klistra in i presentationen.


3. Infoga

För att i stället infoga pdf-filen, se till att den inte är öppen. Byt till fliken Infoga och klicka på Objekt. Markera Skapa från fil och bläddra fram pdf:en. Klicka på OK.


4. Placera

Pdf-dokumentet dyker upp som ett objekt som du kan placera och storleksändra. När du visar presentationen och dubbelklickar på objektet öppnas pdf-dokumentet.










WebbUgglan.se